Alles over het vastendieet ook wel intermittent fasting genoemd

Bij het vastendieet (of intermittent fasting) eet je bepaalde periodes niet of minder dan normaal. Op deze wijze val je af. Afvallen heeft veel positieve effecten op je lichaam, dus dit zul je snel merken.

Eet vijf dagen per week wat je wilt en beperk voor 2 dagen in de week je calorieën tot 500-600 per dag.

In dit artikel leg ik je uitgebreid alles uit over het vastendieet en bespreek ik de verschillende typen, inclusief voor- en nadelen.

Inhoudsopgave

Wat is het vastendieet?

Vasten betekent dat je niets eet. Dit kan eenmalig of periodiek, dit wordt dan ook wel intermittend fasting genoemd. Daarbij eet je niets of heel weinig tijdens een bepaalde periode.

Het interessante van vasten is dat dit vrij flexibel te doen is: je kunt dit een paar uur doen, maar ook een hele dag of een deel van de week.

Omdat er bij periodiek vasten minder eetmomenten zijn, is het makkelijk om minder calorieën binnen te krijgen dan normaal. Het mooie gevolg is dat je zult afvallen. Dat wil toch iedereen?!

Het vastendieet (ook wel 5:2 dieet of intermittent fasting)

Door de evolutie kan ons lichaam vrij goed zonder voedsel, de mens kampte vroeger namelijk regelmatig met voedseltekort. Het is vrij normaal om tegenwoordig 3 keer per dag te eten, maar dat is vrij ongewoon voor ons lichaam. Door teveel en te vaak te eten, zonder dat we deze energie gebruiken kan dat leiden tot overgewicht. En we zitten nu natuurlijk ook nog hele dagen achter de computer en/of TV.. Vasten is dus evolutionair gezien een logische manier om van dit overgewicht af te komen.

Het vastendieet is vooral populair geworden door Dr. Michael Mosley en Mimi Spencer. Zij stelden een 5:2 dieet voor ofwel 5 dagen eten wat je wilt en 2 dagen 500-600 calorieën per dag.

Hoe werkt het vastendieet?

Er is niet één vastendieet, want er zijn veel varianten en types. Hierdoor zit er voor de meesten van ons wel een geschikt dieet tussen. Hieronder beschrijf ik de verschillende vastendieet types.

Welke vastendieet types zijn er?

Vastendieet 5:2 (inclusief voorbeeldschema)

Dagen: Vasten:
Maandag: vastendieet  (500 kcal vrouwen / 600 kcal mannen)
Dinsdag: normaal voedingspatroonDagelijkse energiebehoefte
Woensdag: normaal voedingspatroonDagelijkse energiebehoefte
Donderdag: vastendieet (500 kcal vrouwen / 600 kcal mannen)
Vrijdag: normaal voedingspatroonDagelijkse energiebehoefte
Zaterdag: normaal voedingspatroonDagelijkse energiebehoefte
Zondag: normaal voedingspatroonDagelijkse energiebehoefte
Voorbeeld schema uit het boek van Dr. Michael Mosley & Mimi Spencer

Intermittent fasting 16/8 (inclusief voorbeeldschema)

Een tegenwoordig erg populaire variant van het vasten is het intermittent fasting 16/8. Dit houdt in 16 uur vasten, 8 uur eten.

Je eet dus van de 24 uur slechts 8 uur en de rest van de dag eet je niets. Maar één voordeel is dat je hiervan ook nog een groot deel slaapt dus je merkt er minder van.

Doorat het 8 uur dieet zo relatief gemakkelijk is, heeft het gigantisch aan populariteit gewonnen. Het is ook een zeer effectief dieet, want het werkt ook erg goed.

Wij adviseren wel om intermittent fasting te combineren met kwalitatief eten, dus ga niet naar de McDonalds of KFC.

Naast het 16/8 schema zijn er nog drie andere bekende methodes van intermittent fasting. Dit zijn de 1:6 methode (één dag in de week niet eten), 2:5 methode (twee dagen in de week niet eten) en de ‘om de dag’ vasten methode.

Deze methodes werken nog beter voor gewichtsverlies dan het 16/8 schema omdat de totale calorie-inname over een week tijd nog lager wordt. Helaas zijn deze methodes wel lastig toe te passen in een sociaal leven.

De ‘om de dag’ methode is de meest effectieve methode. Uit een onderzoek van 2016 blijkt dat de 1:6 en 2:5 methode leidde tot 0,25 kilo gewichtsverlies per week, terwijl dit 0,75 kilo was voor de ‘om de dag’ methode (bron). De ‘om de dag’ methode is volgens onderzoeken zelfs effectiever dan een caloriebeperkend dieet omdat deelnemers dit makkelijker konden volhouden en het tot meer vetverlies leidde (bron).

24 uur vasten (inclusief voorbeeldschema)

Hierbij ga je één of tweemaal per week vasten voor een periode van 24 aaneengesloten uren.

Na bijvoorbeeld de zondagavond maaltijd van 18:00 uur, mag je dan pas de volgende dag om op maandag om 18:00 uur weer eten. Maar je kunt er ook voor kiezen om van ontbijt naar ontbijt te gaan.

Waar jij je prettig bij voelt, het effect is hetzelfde. Ideaal toch?

Ga op de dagen dat je niet aan het vasten bent, natuurlijk niet meer eten dan normaal. Anders heeft het natuurlijk totaal geen zin.

Wen aan het honger gevoel. Omarm het. Het is niet zo erg. Vooral niet als je je daarna weer kunt verheugen op een lekkere gezonde maaltijd!

Hoe is het vastendieet ontstaan?

Het principe is komen overwaaien uit Groot Brittannië. Het is ontwikkeld door Michael Mosley, een journalist van de BBC. Hij was eerst sceptisch over vasten maar toen hij wat medische testen had laten doen en onderzoek had gedaan besloot hij het roer om te gooien. Er is door de BBC een documentaire over het Vastendieet gemaakt. Recent is er ook aandacht aan besteed op de Nederlandse televisie: omroep NTR heeft een uitzending over Het 5:2 dieet uitgezonden op Ned 2.

Michael Mosley heeft zijn werkgever BBC gevraagd om zichzelf te gebruiken als een soort proefkonijn. Hij wilde erachter komen of je de levensduur kunt verlengen door te vasten en caloriebeperking. Michael is vijf dagen per week normaal gaan eten en twee dagen per week eet hij 600 calorieën. Voor vrouwen beveelt Michael overigens 500 calorieën op de vastendagen aan. Toch varieert de dagelijkse caloriebehoefte sterk per persoon, want deze is afhankelijk van geslacht, leeftijd, lengte en niveau van fysieke activiteit. Jonge mensen hebben 3.000 calorieën per dag nodig, terwijl een oudere vrouw met enkel 1.600 al voldoende heeft.

Het resultaat van Michael’s experiment

michael-mosley-vastendieet

Al na slechts twee maanden diëten heeft Michael 19 pond verloren, dit staat gelijk aan bijna 9 kilo! Gedurende dag drinkt hij veel water en thee. Qua eten beperkt hij zich tot groenten en mager eiwit. Eieren met ham zijn bijvoorbeeld een goede voeding. Laat het zout wel achterwege ;-)

Afvallen met het vastendieet

Wil jij afvallen? Dan is het vastendieet ongetwijfeld interessant voor jou!

Ervaringen met het vastendieet

Ik heb zelf veel ervaring met het vastendieet, zie het blog waar ik mijn ervaringen deel.

Verder zal ik hier nog wat ervaringen van anderen delen binnenkort.

Heb jij zelf ervaring met het vastendieet? Laat het me weten en wie weet plaats ik jou ervaring op deze site! Leuk toch?!

Voordelen van het vastendieet

Voordeel 1: Afvallen (gewichtsverlies)

Hier in het rijke Westen eten we teveel, te vet, te ongezond en bewegen we te weinig. 13,2% (bron) van onze jeugd kampt met overgewicht, dit percentage is de laatste jaren alleen maar toegenomen en de verwachting is dat het einde nog niet in zicht is. Een verontrustende ontwikkeling.

Je kunt te kust en te keur gaan wat diëten betreft in Nederland, maar alles valt en staat met gezond verstand en discipline.

het-vastendieet

En dat is wat je nodig hebt bij het Vastendieet. Je moet voor jezelf bij benadering weten hoeveel calorieën je per dag nodig hebt en je daar aan houden, dus niet onbeperkt tot je nemen wat binnen handbereik is, het meeste ben je niet nodig en zorgt voor de extra calorieën die je juist zo graag kwijt wilt. Stel je hebt ca. 2100 calorieën per dag nodig, afhankelijk van geslacht, lengte, gewicht en heel belangrijk: het soort werk wat je verricht en de beweging die je per dag krijgt.

Voordeel 2: Minder kans op diabetes

Intermittent fasting en diabetes type 2

Er is onderzoek gedaan naar het effect van intermittent fasting bij mensen met diabetes type 2. Het lijkt er op dat mensen hiermee gewicht kunnen verliezen en betere bloedsuikerwaarden krijgen. Dit laatste komt niet zozeer door het vasten maar door het gewichtsverlies.

Heb je diabetes type 2 en wil je proberen gewicht te verliezen met intermittent fasting? Overleg dit dan met je arts en dietist. Mogelijk is aanpassing van je medicatie nodig. Een diëtist let op de volwaardigheid van je voeding.

Intermittent fasting en diabetes type 1

Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar het effect of veiligheid van intermittend fasting bij diabetes type 1. Vasten kan een hypo veroorzaken als de insulinedosering hier niet goed op is afgestemd. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. Leestip bij diabetes type 1: koolhydraatarm eten en intermittent fasting (diabetestype1.nl).

Lekker en gezond eten met diabetes
Lekker en gezond eten met diabetes

Heb je diabetes type 1 en wil je toch aan intermittent fasting doen? Overleg dit dan altijd met je arts en diëtist.

Download de gratis brochure van het Diabetes Fonds: Lekker en gezond eten met diabetes.

Voordeel 3: Flexibel om te volgen

We zeiden het eerder ook al: het vastendieet of 5:2 dieet of zelfs het intermittent fasting dieet is heel flexibel om te volgen. Je hoeft hiermee namelijk niet constant op je eten te letten, ideaal!

Voordeel 4: Je lichaam krijgt de tijd om te herstellen

Door vaak te eten heeft je lichaam energie nodig om je eten te verteren. Door dit tijdelijk niet te doen, krijgt je lichaam de tijd en kans om deze energie in anderen taken te steken. Zoals het verwijderen van afvalmateriaal uit cellen.

Voordeel 5: Je verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Doordat je met vasten de bloeddruk verlaagd, cholesterol verlaagd en bloedsuikers verlaagd, verklein je de kans op hart- en vaatziekten.

Het overslaan van eten of maaltijden kan leiden tot een langere levensverwachting van hartpatiënten.

Nadelen van het vastendieet

Nadeel 1: vergt discipline

Kijk, je moet het natuurlijk wel kunnen: niet eten terwijl je honger hebt. Dit vergt natuurlijk wat discipline.

Maar deze momenten zijn vaak maar kort, voor je het weet zijn jij en je lichaam er gewend aan.

Nadeel 2: het is niet voor iedereen geschikt

Vooral voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, is het vastendieet niet geschikt.

Maar ook andere groepen kunnen beter niet beginnen met het vastendieet:

  • Mensen met diabetes type 1
  • Personen jonger dan 18 jaar
  • Mensen met een laag bloedsuiker
  • Vrouwen met chronische stress
  • Mensen met een eetstoornis
  • Mensen herstellende van een zware operatie

Oké interessant, dit wil ik graag proberen: waar begin ik?

Het Vastendieet boek

Wij raden je aan om eerst het boek te kopen alvorens zomaar te beginnen. In het boek wordt namelijk uitgebreid uitgelegd waar je op moet letten en komen een aantal handige tips voor. Het boek kun je voor slechts € 15,- al bij Bol.com kopen.

>> Bestel hem direct! <<

En je kunt natuurlijk het kookboek boordevol gezonde recepten aanschaffen:

Het Vastendieet

9.7

Betaalbaar

10.0/10

Haalbaar

9.5/10

Complexiteit

9.7/10

Discipline

9.3/10

Gewichtsverlies

9.8/10

Voordelen

  • Afvallen
  • Minder kans op diabetes
  • Flexibel dieet
  • Hersteltijd
  • Minder kans op hart- en vaatziekten

Nadelen

  • Vergt enige discipline
  • Niet voor iedereen geschikt