Wat is Watervasten en wat zijn de voor- en nadelen?

Een nieuwe variant van het vastendieet is het waterdieet.

Watervasten

Vasten is natuurlijk het beperken van je voedselinname.

Watervasten is een variant waarbij je alleen water inneemt. Het is een nieuwe en steeds populaire manier geworden om snel kilo’s kwijt te raken. Maar watervasten is niet zonder risico.

In dit artikel leg ik watervasten uit, hoe het werkt en wat de potentiële gevaren zijn naast de duidelijke voordelen.

Wat is Watervasten?

Watervasten is een vorm van vasten waarbij niets anders geconsumeerd mag worden dan water. De duur van een watervast-periode is vaak 24-72 uur. Het kan natuurlijk langer, maar dit is niet aan te raden.

Doe dit alleen onder medisch toezicht, want er schuilt een gevaar in.

Waarom watervasten?

Meestal wordt het gedaan uit religieuze of spirituele redenen. Maar tegenwoordig wordt het ook steeds vaker gedaan om gewicht te verliezen.

Een andere reden om te watervasten is detoxen. Want hoe minder je binnenkrijgt, hoe minder slechte stoffen daar natuurlijk inzitten. Water is puur en kan (mits met mate natuurlijk!) niet zoveel kwaad.

Een andere reden is dat het gezondheidsvoordelen levert, maar dit komt meer door het detox effect.

Detoxen is populair

Mensen worden zich steeds meer bewust van de negatieve effecten die voedsel kan hebben. Door te detoxen verwijder je giftige stoffen uit je lichaam en met water reinig je als het ware je lichaam weer.

Hoe werkt watervasten?

Er zijn geen richtlijnen voor watervasten, maar de richtlijn is natuurlijk dat je niets anders mag consumeren dan water.

Als je weinig ervaring hebt met vasten, is het advies om je lichaam voor te bereiden op een periode zonder (vast) voedsel). Je kunt dit doen door kleinere porties te eten, of door een deel van de dag te vasten.

Een sessie watervasten duurt gemiddeld 24 tot 72 uur. En er wordt gemiddeld twee tot drie liter water per dag gedronken.

Zodra de periode is afgelopen, moet je geleidelijk weer terug naar je oude eetpatroon. Eet vooral geen grote, vettige maaltijden want je lichaam raakt dan natuurlijk snel van slag.

Begin bijvoorbeeld met lichte kleinere maaltijden of gezonde smoothies.

Gevaren van watervasten

Watervasten

Let op dat je niet teveel water drinkt. Hoewel een teveel van iets, altijd slechts is, is dat bij water ook zo. Dit heeft watervergiftiging als gevolg en kan zelfs voor acuut overlijden zorgen. De nieren kunnen per dag zo’n 8 tot 10 liter water verwerken. Als iemand veel meer drinkt, of bijvoorbeeld heel veel water in een kort tijdsbestek drinkt, kan het lichaam dat niet meer aan.

Tijdens je watervasten kun je ook last krijgen van:

  • (extreme) vermoeidheid
  • flauwvallen
  • hoofdpijn
  • uitdrogingsverschijnselen
  • stemmingswisselingen

Wanneer moet je hier absoluut niet aan beginnen met?

Je mag absoluut niet watervasten als:

  • je zwanger bent
  • je borstvoeding geeft
  • je nierpatiënt bent
  • je andere aandoeningen hebt

De Voordelen

Watervasten brengt een aantal gezondheidsvoordelen met zich mee. Veel mensen zien een vast-periode als een detox.

En dat klopt aardig, want het kan ook bijdragen aan het activeren van autofagie. Autofagie is een biologisch proces waarbij aangetaste cellen worden afgebroken en gerecycled tot nieuwe cellen. 

Watervasten kan ook een positief effect hebben op je metabolisme, net zoals een natuurlijke vetverbrander. Ten slotte kan watervasten bijdragen aan het omlaag brengen van een hoge bloeddruk.

Conclusie: doen of niet?

Tsja, dat is natuurlijk geheel aan jezelf. Maar het is een pittig dieet. Want 24 tot 72 uur zonder voedsel is best moeilijk.

Kun jij het aan? En wil jij het proberen?

Watervasten

8.4

Moeilijkheidsgraad

8.0/10

Kosten

10.0/10

Effectiviteit

9.5/10

Risico

6.0/10